Otokratların en önemli gıdası dindir

Yüzyıllar içindeki tecrübelerden süzülerek gelen bilgilere bakarak söylemek gerekirse, insanoğlunun tarih boyunca verdiği mücadele, aklın üzerindeki baskının kaldırılması mücadelesidir aynı zamanda.

Çünkü insan fıtraten özgür yaratılmış bir varlıktır. Gerek bilimsel gelişmelerin, gerekse derinlikli kültürel birikimlerin oluşabilmesi için, üzerinde korku ve vehim bulutlarının dolaşmadığı özgür düşüncelere ihtiyaç vardır.

Biliyoruz ki fıtrat dini olarak nitelendirilen İslam, saf aklın üzerine kurulu bir dindir. Kuşkusuz İslam’dan söz ederken, günümüz Müslümanlarının zihin dünyalarını kuşatan dinden bahsetmiyorum, Kur’an’ın tarif ettiği dini kastediyorum.

Abdurrahman el-Kevakibi’nin de ifade ettiği gibi, Kur’an’ı doğru bakış açısından inceleyen herkes görür ki Kur’an insanı hiçbir zaman aklın alamayacağı bir doktrini kabule zorlamaz. Tam aksine onu uyarır, başkasının görüşüne uyarak ya da atalarının izinden giderek inanmaktan men eder. (Despotizmin Doğası, s.180)

Bu sayede insan, aklın rehberliğinde herhangi bir gücün tahakkümüne asla teslim olmaz. Böylece insan, fıtratının da gereği olarak ne halifeden, ne sultandan, ne melekten ne felekten, ne veliden, ne büyücüden, ne cinden ne de kahinden herhangi bir medet ummak durumunda kalmaz.

Ama şu bir gerçek ki gerek Hristiyan gerekse Müslüman dünyada bazı din pazarlamacıları ve de saltanatını tahkim etmeye çalışan despotik krallar, sultanlar, hem bu dünya hayatında hem de ölüm sonrasında insanları bir tür ceza ile tehdit edip korkutmaktan vazgeçmemişlerdir.

Çünkü müstebit siyasetçiler politikalarını bu stratejiler üzerine bina etmek durumundadırlar. “Onlar üstünlük ve yücelik duygusuyla halkı korkutur, zorbalık, cebir ve şiddete boyun eğdirirler. Bu şekilde halkı terbiye ederek kendilerine muti hale getirirler; artık halk onların çıkarlarına hizmet eder ve sadece onları memnun eder hale gelir. Zamanla bir tür sürüye dönüşürler; efendileri sütlerini sağıp içerler, etlerini yerler, sırtlarına binerler ve onların varlıklarıyla övünürler.” (a.g.e, s.78)

Tarihin tanıklığına başvurduğumuzda görürüz ki hemen bütün müstebit yöneticiler, otokrat liderler hakkın ve özgürlüğün düşmanı olmuşlardır. Dahası, kitleleri kontrol altında tutmada en büyük gıdaları dindir.

Oysa Allah insanı aklın rehberliğinde hür yaratmıştır. Ama ne yazık ki insanoğlu çoğu zaman bu akıl nimetini görmezden gelerek, cehaletin rehberliğinde köleliğe razı olmuştur.

Batı toplumları, bir milleti çöküşe sürükleyen bu despotizm kelepçesini kırmayı başarmıştır. En önemlisi de despot rejimlere karşı sarsılmaz duvarlar çekip sağlam temeller üzerine anayasal demokrasiler inşa etmeyi başarmışlardır. Yasama yetkisini millete devrederek ‘hukukun üstünlüğü’nü esas bir hukuk sistemine kavuşmuşlardır. Hakimi de mahkumu da eşit şartlarda yargılayan yargı sistemleri oluşturarak iktidarları denetleyen mekanizmalar kurmuşlardır.

Ama aynı şeyi Müslüman dünya için söylemek ne yazık ki pek mümkün değildir. Maalesef Müslüman toplumlar, despotik yönetimlerin kalıntılarından henüz kurtulabilmiş değil. Elbette zaman zaman hukuk ve demokrasi girişimleri olmuş, ancak her seferinde akamete uğramıştır.

Bu açıdan bakıldığında Müslüman ülkelerin yaşadığı tecrübeler bağlamında, en dikkate değer ve hatta en başarılı ülke Türkiye’dir. Çok istenilen düzeyde olmasa da diğer Müslüman ülkelere nazaran, modernleşme ile erken tanışan Türkiye, ciddi bir demokrasi müktesebatı kazanmış ve önemli bir mesafe kaydetmiştir.

Ancak alınan bütün bu mesafelere rağmen, henüz gerçek manada bir hukuk devleti olmayı başaramamıştır. Çünkü Türkiye’nin hem geleneksel İslam kültüründen devraldığı kutsal miras hem de Cumhuriyet’in kuruluş ideolojisiyle oluşan otokrat bagaj, evrensel normlara dayalı bir hukuk devletinin oluşmasında önemli bir engel teşkil etmektedir.

Bu yüzden, mevcut anayasanın bile uygulanmadığı 21. Yüzyıl Türkiye’sinde hala yeni anayasa yapma tartışmalarını yaşıyoruz. Aslında söylem düzeyinde hemen bütün siyasal aktörler ‘yasaklardan arındırılmış’ bir anayasa talep ediyor ama kimse özgürlükçü bir anayasa için öncelikle evrensel hukuk normlarına ayarlı bir zihniyet değişimine ihtiyaç olduğunu görmüyor ya da görmek istemiyor. Çünkü ülkedeki bütün siyasi aktörlerin, ideolojik mahallelerin zihin dünyaları otokrat ve kutsal devlet ideolojisinden arındırılabilmiş değil.

YORUMLAR (199)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
199 Yorum
  • temuçin / 02 Eylül 2024 08:36

    Dinci deyince sadece sünnileri kasdedenler.1969 seçimlerinde aleviler Birlik partisi adı altında logosu ortada aslan ve etrafında 12 yıldız olan parti kurdular. Sloganları yatma çakal gölgesinde ko yesin aslan idi. 8 milletvekilleri vardı. Amasya, Çorum ve Tokat milletvekillerinin soyadı aynı idi. Devrimci geçinen bu partinin milletvekilleri Deniz Gezmiş ve arkadaşlarının idamında biri asılsın diye oy kullandı diğer yedisi ise grip olduklarından oturuma katılamadılar.

    Yanıtla (0) (2)
  • M. Kamil Z / 02 Eylül 2024 23:03

    Yoo! dinci deyince biz her türlü dogmayı kasdediyoruz. Buna kökten dinci marksistler de, pozitivistler de, kemalistler de sunni veya alevi tum uhrevi din mensupları dahil. Dindarlar dedigimizde ise samimi Müslümanları kasdediyoruz. Siyasal islamcılar dediğimizde dini kendi siyasi amaclari için kullananları (çoğunlukla Türkiye’de sunniler, Iranda şiiler, Suriyede ise nusayriler+ aleviler) kasdediyoruz.
    8 Alevi millet vekilli 50 yıl önce yanlış yapınca tüm aleviler mi yanlış yapmış oluyor???

    Yanıtla (3) (0)
  • Demokrat / 02 Eylül 2024 00:33

    Türkiye yüz yıldır İslami kurallara göre mi yönetiliyor da sürekli İslama saldırılıyor? Ülkenin bu günkü durumun İslam dini ile ilgisi ne? Türkiye 100 yıldır laik bir devlet. İslamın devlet yönetiminde hiçbir rolü yok. Bugün ülkemizle ilgili şikayetler İslam dışı yönetim yüzünden. İnsanların yaptığı kanunlarla bu kadar. Ne bekliyorsunuz?

    Yanıtla (8) (60)
  • karar okuru - ... / 02 Eylül 2024 04:38

    demokrata: arap ülkeleri ve örneğin afganistan tamamiyle islami kanunlara göre yönetiliyor. size göre onları mı kendimize örnek almalıyız. ayrıca bu ülkede islama kimse saldırmıyor, yazarımız da gayet güzel bir şekilde, kuranda da bahsi geçen müslüman görünümlü münafıklar, otokratlar konusunda sağolsun okuyucularını aydınlatıyor, bilgilendiriyor.

    Yanıtla (17) (1)
  • A.Derin / 02 Eylül 2024 19:35

    Türkiye İslami kurallara göre yönetilmemis ancak iktidara gelen bazı yönetimlerce din kullanılmış istismar edilmiştir. Bugünkü iktidarın yaptığı gibi cemaatlerle tarikatlarin yönetimde etkin olmalarına göz yummustur.

    Yanıtla (5) (0)
  • Davut Beckham / 02 Eylül 2024 06:02

    Osmanlı, Selçuklu çok mu İslami idi? Emin misin?

    Yanıtla (11) (2)
  • OkurM / 02 Eylül 2024 09:52

    Iyi artık, bugünkü sefaletten alparslan suçlu değil mi?

    Yanıtla (2) (1)
  • Takipci / 02 Eylül 2024 09:02

    22 yildir Islami Kurallar ile yonetiliyor...

    Yanıtla (8) (2)
  • Akademisyen / 02 Eylül 2024 09:15

    İronik olarak Demokrat rümuzu kullanmış yorumcuya maşallah. Sizin İslam yönetiminde kanunları insanlar değil de (haşa) Allah yapıp mı gönderecek? Nereye baraj, ne kadar yol, ne tür binalar, hangi üretimin nasıl yapılacağı gibi soruları gökten gelecek kanunlarla mı cevaplayacaksınız? Trol değilseniz M. Ocaktan'ın son 2-3 yazısını okumanızda yarar var.

    Yanıtla (8) (1)
  • cenk / 02 Eylül 2024 09:21

    kuranda İslami bir devlet yönetiminin kurallarının yazıldıgınımı düşünüyorsunuz gercekten.

    Yanıtla (7) (0)
  • Karar okuru / 02 Eylül 2024 09:23

    Dünyada İslami kurallara göre yönetilen ve refaha kavuşan, halkı mutlu olan 1 tane örnek verebilir misiniz?

    Yanıtla (14) (0)
  • Düşünen / 02 Eylül 2024 22:43

    İslamin kuralı demokratik hukuktur
    Hukuk köleye nasıl uygulanıyorsa Cumhurbaşkaninada aynı derecede uygulandığında islâmî olur

    Yanıtla (0) (0)
  • Birisi / 02 Eylül 2024 17:28

    Din kuralları insan içindir devlet için değil. İnsan inandığı dinin kurallarını öğrenir ve riayet ederse devleti de öyle yönetir. Nedir peki o kurallar? Bildiğim kadarıyla, yalan söz kötü söz söylemeyeceksin, hırsızlık yapmayacaksın, öldürmeyeceksin, hak yemeyeceksin, kibirli olmayacaksın, saygılı ve nazik olacaksın, dinlemeyi bileceksin, ve benzeri iyi ahlaklı insan nitelikleri. Bu kadar basit.

    Yanıtla (5) (0)
  • Şekerci / 02 Eylül 2024 19:42

    Sizin anladığınız gibi İslamı anlayabilecek zaten kaç kişi varki onun için bize tanınan bilinen bir on kişi bildirin onların düşüncelerine, yaşam biçimlerine bakıp anlamaya çalışalım …

    Yanıtla (1) (0)
  • Düşünen / 02 Eylül 2024 22:41

    Vay ahmak vay
    100 yıldan önce sanki yonetilinenle nereye ulaşmış
    Islâm dininde yönetim laikliktir

    Yanıtla (1) (1)
  • Burjuva Kemalcilik / 02 Eylül 2024 20:29

    90 yıl laik geçinenler, 10 yıldır da muhafazakar geçinenler malı götürüyor, züğürtler de yorumlarda vatan kurtarıyor.

    Yanıtla (2) (2)
  • mavideniz@ / 02 Eylül 2024 19:44

    Bir zamanlar gurbetçileri İslami Holding numarası ile tokatlayan gruplar,iyi ki parti kurup iktidara gelmedi bu Ülkede.Yoksa halimiz nice olurdu.Dini istismar ederek,camilerde 30 milyar Euro vurgun yapanlar şimdi neredeler acaba ? Yada Arakan da zulme uğrayan müslümanlara ne oldu ? Uzun süredir kendilerinden haber alamıyoruz.Yeni sazan mevsimi ne zaman açılıyor ? Bizde nasiplensek !

    Yanıtla (5) (2)
  • Hasan Erzincan / 02 Eylül 2024 14:32

    Sayın ocaktan, değerlendirmenize tümüyle katılıyorum. Bu gün adli yıl açılışı seramonisi var. Anayasaya uymayan yargı adli yıl açılışı yapıyor. Şaka gibi. Kuruluşu anayasa ile olan kurum anayasayı tanımıyor. Peki gücünü yetkisini kimden alıyor- alacak. Tüm atama yetkilerini kendisinin yayınladığı genelge ile alan Erdoğan,kürsüden hukuktan bahsedecek. Bizde izleyeceğiz. İşte otokrasi budur.

    Yanıtla (14) (0)
  • A.Derin / 02 Eylül 2024 19:40

    Aynen öyle oldu, Erdoğan yeni bir anayasa ihtiyacından söz etti yine. Bu anayasanın hangi maddesi onu engelliyor onu da bir söylese de bilsek.

    Yanıtla (4) (0)
  • xyz / 02 Eylül 2024 08:51

    Anayasaya geçici bir madde konup, RTE ömür boyu başkandır, denilse, artık tek bir AKP'liden yeni anayasa talebi gelmez, artık hiçbir AKP'li için mevcut anayasanın ne yamaları ne yasakları sorun olur.

    Yanıtla (11) (0)
  • okur / 02 Eylül 2024 19:35

    Bence de. Erdoğan'ın birinci önceliği kendi ikbalidir. Dokunulmazlık zırhıyla ölmektir. Milletin hayrına Anayasa değişikliği aklına bile gelmez.

    Yanıtla (8) (1)
  • Yusuf / 02 Eylül 2024 05:45

    Mustafa Suphi ve arkadaşlarının mezarı yoktur.karisi Yahya Kahya tarafından aylarca alikonulup tecavüze uğramış ve nihayet kadincagiz intihar ederek elinden kurtulmuştur.sabahattin Ali'nin romanı kuyucakli Yusuf 1937 de aile hayatindan insanları soguttugu gerekcesiyle toplatilmistir ve hakkında dava açılmıştır.nazimin ve onun kitaplarını bulunduranlar işinden atılıp cezaevine konmuştur yıllarca..1948 de öldürülen s.alinin mezarı bile yoktur.katili dört yıl ceza almış ama kısa sürede saliverilmis

    Yanıtla (13) (6)
  • M. Kamil Z / 02 Eylül 2024 10:41

    Evet tek parti döneminde bir çok siyasi cinayet yapılmış. Bunlar yanlis ve eleştirilmesi gereken şeyler. Fakat, sadece isine geleni görmek yerine, keşke 14 yaşındaki Berkin için zamanın başbakanının söylediklerini de yazsaydın. 2 kere beraat edenlerin düzmece davalarla ömür boyu hapse atildiklarini da yazsaydın, keske kendi beslediği gurubun darbeye kalkınmasından güç devşirenleri de yazsaydın. O zaman yazdıklarının bir degeri olur, bu günkü kepazeliği örtmeye çalışmadığını düşünebilirdik

    Yanıtla (25) (2)
  • Yusuf / 02 Eylül 2024 14:10

    Ben senin gibi Avrupa'da doktora yapmadım ki....akit TV gibi konuştun...pirafo..

    Yanıtla (3) (6)
  • Yusuf / 02 Eylül 2024 14:16

    Yazılanlarla ilgili varsa duygularını alayım.fikrini demedim çünkü yok..nasıl bir vicdan var Tavşan sende..

    Yanıtla (2) (4)
  • M. Kamil / 02 Eylül 2024 19:28

    Okura: Cahilim ama fikrim var diyorsun yani

    Yanıtla (2) (3)
  • Ozgur / 02 Eylül 2024 07:34

    İdeolojiler idraklerimize giydirilen deli gomlekleridir der Cemil Meriç..devlete topluma giydirirseniz toplumu felç edersiniz .komünist blok örnektir.bugun hepsinde kp ler yüzde iki oy alamıyor ..ideoloji ile mutlu toplum olmaz .ekonomi refah da..bilim eğitim buluş da..günlük hayatta ideolojiden başka şey konuşmayan insanlar sevilmez .kaçar insanlar ..katidirlar..özgürlük yanlısı degildirler.herkes düşmandır onlara göre..at gozlugu ile bakarlar..devlet de onlar gibidir..ideolojiden kaçın.

    Yanıtla (3) (0)
  • Truva / 02 Eylül 2024 16:43

    Bu gazetedeki yorumcuların çoğu böyle ..Türkiye batılı bir demokrasi olsa bunlar konuşacak konu bulamaz intihar ederler..at gozlugu az...hayatlarında şiir edebiyat sanat tiyatro kitap bilim yok...TV lerde herkesin izlediği haber ve yorumları birbirlerine anlatmakla geçiyor ömürleri..

    Yanıtla (5) (1)
  • M. Kamil Z / 02 Eylül 2024 19:19

    Bu çok doğru bir laf. Yalnız tuhaf olan bu lafı dindarların çok sevmeleri. Halbuki din ile ideoloji arasindaki tek fark ibrani kökenli dinlerde tanrının göksel oluşu, o kadar. Tum örgütü dinler (Yahudilik, Hristiyanlik, Muslumanlik, ve bunlarin turveleri) ile Şintoizm, Budizm hatta Pozitivizm vb dinler özünde aynıdır. Cemil Meriçin sözü hepsi icin geçerlidir.

    Yanıtla (0) (0)
  • Turgay / 02 Eylül 2024 12:50

    Keşke Atatürk 1920 lerde bir günde Isvec, Norveç , İngiltere nin 1960 -70 lerde ulaştığı Demokrasi seviyesini yakalayiverseydi, hepimiz rahat etseydik. Endüstri devrimini ,sanayi devrimini de 15 yillik iktidarında hallediverseydi. Kim uğraşacak 1215 magna carta, 1750 ler endüstri devrimi uzun ,uzun bize uymaz.çabuk çabuk. Bir günde.

    Yanıtla (10) (4)
  • Gerçek / 02 Eylül 2024 13:15

    Bu konuda ünlü bir bilim adamı çok çarpıcı şu sözü söylemiş.
    Ancak ahmaklar bilimin önünde duran sorunların bir günde çözülmesini bekler.
    Kurtuluşa, kuruluşa ve Atatürk’e laf söyleyenlerde atnı kafa. Hatta daha fazlası.

    Yanıtla (18) (3)
  • OkurM / 02 Eylül 2024 17:05

    Almanyada renkli televizyon teknolojisi ilerlerken, Türkiye siyah beyaz TV ile giriş yaptı. Devrin başbakanı suleyman Demirel'e neden bizde siyah beyaz diye sorduklarında "teknolojiye kademe kademe geçilmeli, birden geçilirse bünye kaldırmaz" demişti.

    Yanıtla (8) (1)
  • Fuzuli / 02 Eylül 2024 16:55

    Cok guzel. Musluman ulkeler icinde en basarili ulke Turkiye'dir diyorsunuz. Dogrudur. Demirel'in deyimiyle Turkiye musluman ulkeler icinde parlayan Kutup Yildizidir. Bunu Cumhuriyetin aydinlatici, ileri devrimlerine borcluyuz. 1950'den beri ulkeyi yoneten sag iktidarlar sovanist, firsatci, populist politikalara yonelmeselerdi Turkiye bu gun farkli konumda olurdu. Cumhuriyet ideolojisiyle olusan otokrak bagajdan tam olarak yazarin neyi kast ettiginden emin degiliz. Umariz bunu acar.

    Yanıtla (6) (0)
  • Okur / 02 Eylül 2024 13:00

    Emeviler ki, Sahabe kabul edilen ve ayetleri yazıya geçiren katip olduğu rivayet edilen; Hz. Hamza'yı şehit eden Hind'in oğlu Muaviye, Yine Sahabe sayılan Amr İbn-ül As ile birlikte ilk hileli ( yüzük meselesi) seçimi yapmışlardır. Ve Halifelik makamını saltanat ve otokrat makamına çevirmişlerdir. Bugün israilin yaptığının aynısını yezit Kur'an hafızlarına ve sahabelere yapmıştır. Ve bu hile hurda İslam adına devam ettirilmiş, evlatlar, torunlar kutsallaştırılanlar tarafından katledilmiştir.

    Yanıtla (10) (5)
  • Seyfettin / 02 Eylül 2024 13:59

    Şu masalları bırakın artık, hangi çağdasınız ? Yeter ertık.

    Yanıtla (5) (0)
  • Birisi / 02 Eylül 2024 16:51

    .Muaviye, Emevilerin kabilesi olan Beni Umeyye (Umeyye oğullarının) lideri olan Ebu Süfyan'ın oğludur. Ebu Süfyan'ın, Mekke'nin fethinden sonra müslüman olduğu biliniyor. En zengin ve güçlü kabile idi. Muaviye ile birlikte yeniden lider kabile oldu. İslam'a kendine göre, yeniden şekil verdi. Bugünkü İslâm, oradan geliyor.

    Yanıtla (2) (2)
  • İznik / 02 Eylül 2024 16:21

    Stalin dinle uğraşmış Pol pot Mao ve diğer diktatörler...başarılı olamamıştır...hiçbiri...siz kim oluyorsunuz...kininizi gömün ya...

    Yanıtla (3) (2)
  • Ali / 02 Eylül 2024 07:05

    Bütün dinler, islam dahil yönetenlerin işlerini kolaylaştırmak amacıyla kullanılmıştır. İslam akil ve mantık dini değildir, vahiy dinidir.

    Yanıtla (15) (3)
  • Ali / 02 Eylül 2024 14:54

    Aklı olmayanın dini yoktur.

    Yanıtla (3) (4)
  • Süleyman Topçu / 02 Eylül 2024 15:42

    Kemalizm dini kadar aklı devre dışı bırakmadığı kesindir.

    Atatürk bugün tüm karşı düşünceleri bastıran demoklasin kılıcı olarak kullanılıyor. Tapıcılarının aklını ne kadar köreltiyorsa, düşünen akıl sahiplerini de o kadar kısıtlıyor.

    Yanıtla (4) (4)
  • Ali / 02 Eylül 2024 14:42

    Her otokrata bir sivil demokrat mücahit gerek.
    Nemrut' a İbrahim Fırvavun' a Musa Deccale Mehdi Süfyana Müceddit gerek..

    Yanıtla (4) (2)
  • Okur yazar / 02 Eylül 2024 14:12

    Zenginler keyfinde ezikler yorumlarla vatan kurtarıyor, şu hale bak, Midyat seyfo gülün

    Yanıtla (3) (1)
  • The end / 02 Eylül 2024 13:58

    Bu adamlari başımıza getiriyoruz.bi partiden seçil sonra insanlar sana oy vermiş sonra bırak. Karakter sorunu biri değil ki hepsi.urfalisi İstanbullu su oralı bu dalı hepsi aynı. İşlemcisi, CHP lisi veya ötekisi hepsi aynı.akp zaten kötü örnek. Siyaset ahlaki sıfır.

    Yanıtla (3) (0)
  • Osman / 02 Eylül 2024 13:56

    Uyanmamış ve uyanmayı reddeten toplumları yönetmek dünyanın en kolay işidir.Hele bu uyanmayı reddeten toplumlar müslümansa siyasetçi için keyifli bir iştir.Karşı taraf için,bunlar din düşmanı diye söze başlarsan , en az iki dönem iktidar garantidir.Daha sonra gazeteler,televizyonlar satılık kalemler,maaşlı trollerle bu iş uzadıkça uzar.Yıllar sonra uykudan uyanır gibi olunsa da uyku galip gelir.

    Yanıtla (7) (0)
  • Hikaye / 02 Eylül 2024 13:55

    1925 de Türkiyede,1933 de Almanyada çok partili hayat ve demokrasinin kökü kazındı; Almanya düzelti ama Türkiye bir daha düzelemedi.İkiyüzlü ve takiyyecilikle ucube gibi yaşayan köhne ve sefil ideolojiler hâla mankurtları çekiyor.

    Yanıtla (1) (7)
  • Ömer / 02 Eylül 2024 13:50

    Sayın Tayyip Bey, yanılmıyorsam Taliban için görüş farklılığımız yok gibi bir şey söylemişti.Bir kaç gün önce, kadın teğmenlere ödüllerini verince dehşetle izledim.O vahşi Taliban,bırakın kız çocuklarını okula göndermek bütün özgürlüklerini baltaladı.Kadın Teğmenlerimizi kutluyorum.

    Yanıtla (9) (0)
  • The end / 02 Eylül 2024 13:47

    M şimşek vergi yuzsuzlerini aciklayacakmis. Bakalım devlet bankalarını hazineyi dolandıran boşaltan hortumu ve vergi vermeyen muaf tutulan silinenleri aciklayacakmi.coksa binin gibi işçi köylü ciftcilerimi açıklayacak. Zaten mahsul kaldıramayan, bedavaya satmak zorunda kalan çiftçinin tarlası koyunları traktörünü ziraat bankası hacizle elinden alıyor.

    Yanıtla (2) (0)
  • Karar okuru / 02 Eylül 2024 11:57

    "Kuzey kore demokratik halk cumhuriyetine kurtarıcı lider aranıyor, ağzı iyi laf yetse yeter; Mu kıtasını arayan, ekonomi teorisi üreten, fatih portresine bol para harcayanlar tercih sebebidir.Bir sonraki ilanımız, kurtarıcıdan kurtaracak lider olacaktır.İyi günler dileriz"

    Yanıtla (1) (7)
  • Gerçek / 02 Eylül 2024 13:46

    Ben talibim ama kıt akıllıyım ve 46 raporum var, sorun olmaz heralde

    Yanıtla (1) (0)
  • Gerçek / 02 Eylül 2024 13:41

    Fetö, pkk, ahmak diye insanlara hakaret eden benden başka angut olmaması ne güzel, siz benim gibi deger yoksunu olmayın

    Yanıtla (1) (0)
  • Karar okur / 02 Eylül 2024 13:38

    1867-1880 arası gibi 13 yılda neler başarılıyormuş anlamak için Meiiji gibi gerçek modernleşmecilere bakmak lazım.

    Yanıtla (2) (1)
  • Okur / 02 Eylül 2024 11:52

    Yeşilkemalist Akp nin yetiştirdiği kemalist subayların, kılıçlarımız keskin diye haykırdığı vatanın vay haline.Ordular dış düşman için vardır ,iç düşman diye sayıklanan ülkelerde ,millet yada milli ordu laftadır.

    Yanıtla (4) (23)
  • Revolution / 02 Eylül 2024 12:04

    Şapka kepazeligine bile devrim denilen ülkede ,başörtüsü-sakal serbestisine de muhafazakar devrim diye yutturulması normaldir.90 yıl laiklik ve 10 yıldır da muhafazakarlık sloganıyla zengin olanlar eğlencede ,züğürtler de yorumlarda vatan kurtarma peşinde

    Yanıtla (6) (18)
  • Gerçek / 02 Eylül 2024 14:46

    Bu yorum sahipleri fetöcülerin darbe yapmasının önünü açan kafa. Cümleler aynı, mantık aynı, suçlama aynı, kibir aynı, tepeden tepeden bakış aynı, yöntem aynı her şey aynı. Utanmadan sıkılmadan hala konuşuyorlar.

    Yanıtla (8) (2)
  • Batılı / 02 Eylül 2024 12:24

    Abd de, G.washington'un diye askeriyiz diye böğüren biri olsa, akıl sağlığı yerinde mi diye hastaneye sevkedilir.Üçüncü kalite ülkelerde ise siviller bile benzer şeyler böğürür ,sonrada gazete yorumlarında din vs diye sayıklarlar.Dünya tarihinde uğruna en çok kan dökülen ,zorbalık ve mankurtluk yapılan, son iki yüzyıldaki din haline getirilen ,sahiplerine tapınılan ideolojilerdir.

    Yanıtla (4) (8)
  • Gerçek / 02 Eylül 2024 12:41

    Ancak bir fetöcü, bir PKK'lı, bir Kürtçü, kuruluşa kurtuluşa düşman olan bu yorumları yapar. Bu kafa yapısı 10 yıl boyunca TV'lerde, özel yetkili mahkemelerde darbe darbe diye çığlık attı, insanların canını aldı, can verdi, Tanrı rolüne soyundu, sonunda darbeyi bu çığlık atanlar yaptı. 15 Temmuz 2016'da. Şimdi siyasallaşarak tamamen bitmiş, çalışmayan hukuk, bu dönem ilk seçimlerde sona erdikten sonra muhakkak gereğini yapacaktır. Kısa çöp uzun çöpten hakkını alır elbette.

    Yanıtla (11) (4)
  • Okur / 02 Eylül 2024 13:37

    Ancak karakter ve şeref defolular insanlara iftira atar.

    Yanıtla (2) (1)
  • Okur / 02 Eylül 2024 13:32

    ''cumhuriyetin kuruluş ideolojisiyle oluşan otokrat bagaj'',, cümlesi ,, demokrasiyi rayına oturtamama gerekçesi gibi algılamama neden oldu

    Yanıtla (2) (0)
  • karar okuru / 02 Eylül 2024 13:19

    İslam kurumsallaşmış, bürokrasisi olan bir din. bu haliyle inanç sistemi olmaktan çok hayata bütüncül bakan bir ideoloji aynı zamanda. din dünya ayırımı yapmaması başlı başına bir sorun. oysa, İnanç, bireysel, içsel, zihinsel çaba gerektiren bir durum. bürokrasisi olan bir inanç olmaz. müslümanların temel sorunu ilk düğmeyi yanlış iliklemek.

    Yanıtla (2) (1)
  • Samil has / 02 Eylül 2024 10:56

    Bir siyasetçi en kârlı ticaret din ticaretidir demişti . Çok doğru demiş . Bunun en iyi örneği Cübbeli Ahmet garibanlık damarlarına kadar islemisken bir TV.kanalonda hadis herşeydir falan kelam çok da önemlindeğil gibi şeyler söyledi şimdi 150. Milyon dolar serveti var Menzil kerpiç damlı bir kaç hane ve küçük bir köy camisi şimdi 2 milyar dolar serveti var ve hergün ahhh Filistin vvaahh Filistin deyiip hergün milyonlarca dolar ihracat yapıp sonra vaayy bakın CHP Bu meseleye duyarsız diyor!!!!!

    Yanıtla (19) (1)
  • Karar okuru / 02 Eylül 2024 13:15

    Satranc oynamak... cehennemlik buyuk gunahtir !! diye fetva veren, terlik satan, kadim halk - gayrimuslim dusmani, bu sarlatan degilmiydi ?? Bunlari sahte laikci irkcilar, demokratlari vurmak ve kirmak icin 1970 lerde basta yetistirdiler - kullandilar ..!! Simdi guclendiler - iktidar oldular, sahte laikcilerin bir kismi pismanlar ..

    Yanıtla (8) (1)
  • Karar okuru / 02 Eylül 2024 13:14

    Karar yazarı Prof. Dr. Mustafa Öztürk: *İslamcılar Atatürk cumhuriyetinin hem nimetini tepe tepe kullanıyor, hem de sövüyor, inkar ediyor.
    *Saltanat olsa şu an bulundukları makamın kapısının önünden geçemezlerdi.
    *Bu ülke kendi kendine mi kurtuldu, savaşı mücadelesi olmadı mı? Oyun mu oynadılar Sakarya, Dumlupınarda?

    Yanıtla (17) (3)
  • O k u r / 02 Eylül 2024 12:05

    İslâm dini ve Yüce Yaradan Adaleti, paylaşmayı, yardımlaşmayı,
    merhameti, sevgiyi ve barışı emretmiştir..
    Yaradan'ın ve gönderdiği dinin emri apaçık ortadayken,
    Fâni alemin muktedirlerinin ! ve dini islamı dilinden düşürmeyenlerin yürüdükleri yolun kenarlarında, izlerinde ve diplerinde,
    Adalete, açlık ve yokluga dair feryatlar ve çığlıklar kulakları sağır ediyor..

    Yanıtla (5) (2)
  • Zeki Sezer / 02 Eylül 2024 10:29

    21.Yüzyılın sonunda biz de Batının bugünkü seviyesini yakalarız..Ne de olsa, 250 yıl geriden takip etmeyi 100 yıla indirmiş durumdayız..Arap ülkeleri gibi 1000 yıl geriden gelmiyoruz..Bu da azjmsanacak birşey değil..

    Yanıtla (6) (1)
  • İbrahim Hanif / 02 Eylül 2024 12:00

    Batı yerinde sayarsa tabii.

    Yanıtla (4) (0)
  • İbrahim Hanif / 02 Eylül 2024 11:58

    Allah, halkı birbirine zulüm edecek noktaya gelmedikçe, ora insanlarını helak etmeyeceğini (Kasas-59); yani, dine dayalı bir devlet kurmak diye bir emrinin olmadığını açıklıyor. Batı dünyasının kilise despotizmini diskalifiye etmesi sonucunda elde ettiği aydınlanma ile bugün ulaştığı ekonomik ve siyasal refah düzeyi ve şehirlerinin yaşanabilir hale gelmesi ile kendilerine bir yeryüzü cenneti oluşturmuş olmaları da gösteriyor ki, insandan istenen bu dünyayı mamur etmesidir.

    Yanıtla (5) (1)
  • Sedat F. / 02 Eylül 2024 11:50

    Kandirilmasi bizim kadar kolay olan ikinci bir toplum dünya üzerinde ya yoktur,ya da cok azdir.Kandirma olayi
    bu iktidar döneminde zirve yapti.Ilk malzeme "basörtülü bacim"oldu.Dört elle ,din ticaretine sarildilar.Din ticareti
    yapmak,gercek dindar olmaktan daha kolay cünkü..Diger konu günümüzün en "söhretli" otokratlari. Putin, Erdogan,
    Aliyev,Maduro,Orban..Benim merakim bu otokratlarin aralarinin cok iyi olmasini neye bagliyalim..Ortak görüsleri nedir?Gercekten merak ediyorum..

    Yanıtla (1) (2)
  • Necati / 02 Eylül 2024 11:46

    Mehmet bey sizin bu gayretinizi tarih rahmetle alacaktır, nedenine gelince Çağlayan bir gelenekten gelerek suyun mecrarından saparak foseptik çukuruna yok alırken, gideceği yeri tesbit ederek temiz kalmak adına o aramaktan ayrılıp Rahmetli Necip Fazıl beyin dediği gibi kollarını makas gibi açarak; "Durun bu yol çıkmaz sokak "çığlığı atıyorsunuz, hemide insanların güce taptığı, boyun eğdiği, ceplerini doldurduğu bir zaman diliminde.
    Tabiki; bu konuda KARAR gazetesinin yayın politikasıda bu min

    Yanıtla (1) (0)
  • Ömer ağa / 02 Eylül 2024 11:43

    kendini dinsel değerlere göre konumlandıran bazı gazetecilerin de....

    Yanıtla (0) (0)
  • Matrakçı... / 02 Eylül 2024 11:06

    Almanyada AFD geliyor..Bakalım köyde nasıl lakirdilar dönecek..

    Yanıtla (1) (0)
  • Şero / 02 Eylül 2024 00:17

    “ Maalesef Müslüman toplumlar, despotik yönetimlerin kalıntılarından henüz kurtulabilmiş değil.” Toplumun kendi zaten despotik değil mi?

    Yanıtla (17) (0)
  • M. Kamil Z / 02 Eylül 2024 10:50

    İşin tamamen özü bu. Toplumun kendi özü otokratik. Doğu depotizmi daha aile düzleminde mevcut. Baba kararları sorgulanamz tek hakim gerisi maraba. O nedenle asla demokratik bir yönetim oluşmuyor. Sadece buradaki yorumlara bakın herşey anlaşılır. Demokrasiyi kaos sanan mı ararsınız, kuralsizligi demokrasi sanan mı, demokratik olduğunu söyleyip arkasından çok seslilikten yakınanı mı? Kisaca maya bozuk.

    Yanıtla (4) (1)
  • Karar okuru / 02 Eylül 2024 10:23

    Hocam bu güzel ve anlamlı yazılarınız la bizi sürekli aydınlattığın için sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum. Allah sizden razı olsun.

    Yanıtla (1) (0)
  • Etem / 02 Eylül 2024 00:45

    Bize ileri demokrasi sözü vererek iktidara geldi ama inşa ettiği Orta Doğu rejimi. Bunun üstünü örtmek, hedef şaşırtmak için de paralı trollere 100 yıl öncesine her yerde saldırı görevi verilmiş. Reisin sık sık kullandığı değişle “kandırıldık”.

    Yanıtla (38) (1)
  • Otomatik / 02 Eylül 2024 10:21

    Hay sen çok yaşa. İleri demokrasi derdi birileri güya demokrasinin çıktığı yerden bile ileri giden demokrasi.

    Yanıtla (6) (0)
  • OkurM / 02 Eylül 2024 10:15

    Şu an ülkenin en büyük eksiği Allah korkusu. Fakirlik ve sefalet artarken dindarlık da şiddetle azaliyor. Ne pahasına olursa olsun eski lukslerimi devam ettirebileyim diyen bir toplumun altında hepiniz kalırsınız. Köyden şehire göç yıllarında büyük şehirlerdeki tarikat yapılanması olmasaydı, turkiye varoşları bugün dünyanın en rezil yerleri olurdu. Perinçek!!! Bu ortamda suç ve çirkeflikte dünya şampiyonu bir toplum istemiyorsan dinle mücadeleyi bırak...

    Yanıtla (2) (9)
  • BT / 02 Eylül 2024 10:14

    Bir müslüman nasıl evrensel hukuku baz alır? İnsan Allahtan üstün mü? Allahın hukukunu örtmek isteyenler, bekleyin ahireti, hesap gününü.

    Yanıtla (1) (13)
  • HAYRETI MUCIP / 02 Eylül 2024 10:08

    Tam adrese teslim bir yazı olmuş!
    Benim bir huyum var ; zaman zaman özellikle geçmişte yaşadıklarımı düşünür, nerde nasıl hata yaptığımı bulmaya ve ordan ders çıkarmaya çalışırım.
    Bu , ülkeyi yönetenlerin de yüzlerce danışmanı, yardımcısı var , hiç oturup da onlarla fikir alışverişinde bulunmazlar mı !
    Nasıl bu kadar kör ve sağır olabilirler! ?

    Yanıtla (3) (0)
  • Kadir / 02 Eylül 2024 09:58

    Demokratik değerlerle taçlanmış Laiklik olmadan inanc ozgurlugu olmaz. Çünkü bu inançların teminatıdır. Bilimsel dusunmenin teminatidir.Ozgur dusunmenin teminatidir.Ozgur yasamanin teminatidir. Insanligin teminatidir.Devletin dini olmaz.Din bireyseldir.Kisiyi baglar.Akili egemen kilar.

    Yanıtla (4) (0)
  • MANZARA / 02 Eylül 2024 09:50

    Dindarların acıklı halleri

    ●Gözlerine FAR gibi tut TAVŞAN kıl...

    ●Ayıpları, suçları, ahlâksızlıkları din ile ÖRT, GÖRÜNMEZ kıl...

    ●Din elden gitmesin diye motive et, SAL sokağa, SÜR savaşa TETİKÇİ kıl...

    ●Mukaddes dinimizin değerlerini kullanarak kur bir vakıf, dernek;

    - al izinsiz yardım toplama yetkisini,

    - Eski AK Partili bakanın Kur’an’a hakaret niteliği taşıyan sözlerine benzer ifadelerle aç seccadeyi cami avlusuna,
    - koy yardım, bağış hesabını internete, kandır ihlaslı müminleri.



    Heyytt bre var mı DİNELERE YAN BAKAN(

    Yanıtla (8) (1)
  • Yener YILMAZ / 02 Eylül 2024 06:09

    Sayın Ocaktan'ın demokratik kişiliğini biliyoruz... Yazdıklarına aynen katılıyorum. Atatürk kurucu bir lider onu eleştirmeninde anlamı yok. Gerçekten demokratik olan -rahmetli Demirel'in "bol gldi" dediği- 61 Anayasasını bir tartışsak...

    Yanıtla (7) (1)
  • OkurM / 02 Eylül 2024 09:50

    Kahvede, hamamda her yerde dini tartışmaya açalım. Atatürk'e gelince aman oraya dokunmayalım. Bu yaklaşım bile neyin ne olduğunu göstermeye yetiyor aslında...

    Yanıtla (2) (6)
  • OkurM / 02 Eylül 2024 09:48

    Şunun şurasında dini kullanarak otokrat olan bi rte var tc tarihinde. O da son 10 senesinde. Ondan önce yüzyıldaki sık sık gelip geçen askeri dikta dönemlerinin dinsizliğini neyle açıklayacağız? Dünyanın en katı yönetimi şu an Çin ve kuzey kore. Ikisi de dinsiz. Turkiyede bile iktidarın üç ortağından en hukuksuz talebler ve çıkışlar hangi motivasyonla geliyor? MHP ve vatan partisine karşı, korkudan neredeyse akp'nin dindar kanadının arkasına saklanacak hukuk. Havada Biraz fazla ezber var...

    Yanıtla (0) (3)
  • Batılı / 02 Eylül 2024 09:37

    1925 den beri; herşeyi ben bilirimcilik, keyfilik,şekilcilik, tüketim taklitçiliği, pozitivizm, şiddet, laf salatası, takiyyecilik,kuvvetler birligi, muhalafeti kriminalize etme, partili c.başkanlığı,militan laiklik ,kendine benzemeyeni ikinci sınıf görme vb leri rejimin ruhuna sinmiş, bu rejimin düzelmesi imkansız. Modern ve kaliteli yönetim için geçmişi umursamadan yeni ve temiz sayfa açmak şarttır. 2.Cumhuriyet diyemeyenler, bataklıkta ciyaklamaya devam eder!

    Yanıtla (0) (3)
  • Takipci / 02 Eylül 2024 09:17

    Bu yaziyi okuyunca gozlerime inanamadim, tekrar okudum. Sn yazarin 10 yil oncesinin Star gazetesi yazilarini hatirladim, uzuleyim mi, sevineyim mi karar veremedim. Kendi kendime mirildandim, Basra harap olduktan sonra...

    Yanıtla (4) (0)
  • Faki Karaman / 02 Eylül 2024 09:02

    Otokratlar kendilerine her zaman yiyecek bir gıda bulur merak etmeyin. Adı din olur, kişi tapınımı olur, ideoloji olur farketmez onlar için. Onlar için önemli olan tembel bedenleriyle konforlu hayatlarını finanse edecek bir yol tutturmaktır

    Yanıtla (4) (0)
  • Evrensel Karar / 02 Eylül 2024 08:56

    Sayın yazar ve değerli yorumcular ; temel olarak insanlaşmadan islamlaşılmaz. Peki insanlığın geldiği bu bilgi ve bilinç çağında insanlaşan bireyler ve erğenlik evresini tamamlamış , yetişkinlik evresine geçmiş toplumlar dinlere ihtiyaç duyarlar mı?

    Yanıtla (1) (0)
  • KARARLI / 02 Eylül 2024 08:48

    Bu coğrafyada din kültürünü akıl düşmanı iki ekol (ün temsilcisi Gazali) belirlemiştir: Eşarilik ve tasavvuf. Eşariliğin Allah'ı; kuralsız, kudreti ile hava atan, kafasına göre takılan faşist bir tanrıdır. Tekke, bu despot tanrının elinden tek kurtuluş yolunun şefaat olduğunu anlatır ve Eşariliğin ağa düşürdüğü insanı, şefaat vadiyle kucağına oturtur. Şeyhin teninin (artık neresi olursa) değdiği ten (artık neresi olursa) ateşte yanmaz.

    Yanıtla (4) (2)
  • Musto / 02 Eylül 2024 08:25

    Misyonerlar Afrika'ya geldiklerinde ellerinde inciller Bizim de topraklarımız vardı.. Gözlerimizi kapatarak Bizlere dua etmeyi Öğrettiler.. Gözlerimizi açtığımızda onların elinde topraklarımız bizim elimizde İncil vardı.. 2,Mahmut bunları görüyor bili
    tedbirler almak istiyordu. Fesi getirdi adını gavur padişaha çıkarttılar.Bugün de Fesi türbanı kutsuyorlar. Dergahlarında tekkelerinde askerden vergiden muaf halkı sömürerek yaşıyorlardı.. Atatürk Kur'an'ı ve ayetlerini anlaşılabilir hale getirdi

    Yanıtla (11) (1)
  • Asaf Şemsi Tokluoğlu / 02 Eylül 2024 00:18

    İdeoloji kılıfına bürünmüş seküler dinler de dahil mi buna?

    Yanıtla (2) (22)
  • Çizmeli / 02 Eylül 2024 08:18

    Siyasi terimler uydurmak yeni bir savunma alanı açmadığı gibi bir eleştiri de oluşturmuyor!

    Yanıtla (4) (0)
  • İznik / 02 Eylül 2024 00:15

    Cumhuriyetin kuruluşuyla oluşan otokrat bagaj cümlesini açar mısınız bir gün sayın yazar.hala asamadik onu .değişik partiler iktidara gelince o mirası devam ettiriyor .CHP DP ap MHP RP akp...farklı gibi görünseler de bu konuda hemfikirler.gunluk hayatta da devlet hayatında da demokrasi yok .her dönem birileri vatan haini oluyor.dp MHP RP akp..gibi..aaa iktidara geliyorlar yeni hainler çıkıyor..evrensel bir anayasada tüm vatandaşların eşit olduğu kurallara dayalı bir devlette ilerleyemiyoruz.

    Yanıtla (5) (2)
  • Urfalı / 02 Eylül 2024 08:07

    Evet sayın Ocaktan, neymiş o otokrat bagaj? Açsanız da öğrensek. Çok partili sisteme geçişle birlikte bu siyasilerin eline vuran mı oldu demokrasiyi kurumsallaştırmayın diye. Ellerinde bu günkü gibi her türlü yetki olanlar istemedikleri için bu günlere geldik. Her şeyi yapıyorlar onu da yapsalardı ya. Vatandaşın söz hakkı mı var sanki? Bu ülkeye en büyük zararı 1.Siyasiler 2.Hakimler-Savcılar 3.Askerler 4.İmamlar verdi maalesef. El birliği ile memleketi batırdılar.

    Yanıtla (7) (1)
  • Zekeriya / 02 Eylül 2024 07:56

    Abdurrahman el-Kevakibi'nin bütün hayati, Ulu Hakan Abdülhamid ve onun idaresiyle savasarak gecti. Kevakibi'ye göre, Abdülhamid Islam'in basina bela olmus, diktatörün tekiydi ve tahtan indirilmesi ve mesruti rejimin kurulmasi gerekiyordu. Ocak gibi Islamci bir gecmisi olan, AKP'den milletvekilligi yapmis ve bu sayede de her ay 93 bin TL emekli maasi alan bir sahsin, Kevakibi'yi övdügünü ve ona atif yaptigini görünce, sasirdim. Gercekten degismeyen tek sey, degisimin kendisiymis
    Selam ve dua ile

    Yanıtla (1) (1)
  • Cemal şimsek / 02 Eylül 2024 06:47

    Avrupalı devletlerin hukukunu filistinde gördük.silahsız
    mazlum bir milletin batılıların
    verdiği tank top, savaş alanına uçakları ve füzelerle
    çoluk çocuk demeden nasıl katledildiğini görüyoruz.
    Ne yazıktır görmeyen gözler
    varki, halen batıda hukuk var
    diyor. siyonist devlete verdikleri en gelişmiş silahlar
    ve parasal yardımla bir milleti
    katlettiren batılı liderler deyilmi. bunlarda hukuk varsa,
    Bu liderleri niye katile yardım ve yataklıktan yargılamıyorlar? Cevabı olan varsa kon

    Yanıtla (0) (1)
  • Asaf Şemsi Tokluoğlu / 02 Eylül 2024 00:19

    İslam kendisini kullandırtmaz. Aksi halde hak din olmaz

    Yanıtla (1) (21)
  • karar okuru - ... / 02 Eylül 2024 04:44

    asafa: maalesef 57 islam ülkesinin tümünde gayet güzel kullanılıyor. giderseniz görürsünüz. 56sı hala birinin gelip de kendilerini uyandırmasını, gözlerini açmasını bekliyor.

    Yanıtla (3) (0)
  • Doğan Alioğlu / 02 Eylül 2024 06:32

    Bu dünyada istismar edilmeyecek maddi, manevi hiçbir değer yoktur 'Asaf Şemsi'! Yaşarken çok şey öğreneceksin.

    Yanıtla (10) (0)
  • Yener YILMAZ / 02 Eylül 2024 06:12

    Ha unutmadan bu anayasayı(61Anayasasını) darbeciler tangur-tungur (!) ve ilga etmişlerdi...

    Yanıtla (0) (2)
  • Fani / 02 Eylül 2024 06:05

    Neden hep birlikte hareket ederek, çözümler üretmeyi ve insanca yaşamayı denemiyoruz. Asalak ve/ veya hırslı ve kibirli yaşamayı tercih ediyoruz. Bence eğitim ve toplum bilinci yeterli olmadıgından. Oysa tüm dinlerde kardeşlik ve iyilik hep ön plandadır.

    Yanıtla (5) (0)
  • Doğan Alioğlu / 02 Eylül 2024 05:49

    "Çünkü Türkiye’nin hem geleneksel İslam kültüründen devraldığı kutsal miras" sözünüz yanlış anlaşılmaya müsait bir pasaj olarak görünüyor. Çünkü yanlışlarla dolu bu geleneksel miras, kutsal olamaz. Ancak yanlışlıkla kutsallaştırılmış diye nitelenebilir. Veya İslam kültüründen devralınan, kendini yenileyemeyen yanlış kültürel miras denilebilir.

    Yanıtla (5) (0)
  • Tezcan / 02 Eylül 2024 05:15

    "Islam, saf aklin uzerine kurulmus bir dindir"- yazida yazilmakta.
    Kilic hakki, fetihler, kullar, koleler, cariyeler, sualsiz biat ve itaat kavramlarinin, sikca gectigi dinde : ozgurlukler, akil, hur dusunce, kadin haklari, tolerans, baris, hosgoru gibi degerlerin, azicik yasama ihtimalleri olabilir mi ? Akil, duygu, ahlak, vicdan, nasil hayat bulabilirler ! bu baski ve yasaklar ortaminda !!

    Yanıtla (19) (0)
  • Alaiye / 02 Eylül 2024 02:07

    Sekuler ya da din...tek adam otokrat diktatör demokrasi olmayan her idare toplumları geriletir.mahveder..bir ve beraber olmasını imkansız kılar..mirasın buysa ey toplum reddederek kurtulabilirsin.yoksa rengi farklı da olsa o mirası kullanır hep birileri ve sen de hep ağlarsın.bizden olunca iyi onlardan olunca kötü değil.bu yanlış.kim olursa olsun dün bugün amasız fakatsiz bahanesiz kötü diyeceğiz..yoksa bundan kurtulamayiz.su parti bu lider falan lider ideoloji ya da parti demeden reddedecegiz.

    Yanıtla (17) (0)
  • Hisar / 02 Eylül 2024 02:59

    Partiler liderler medyadaki yandaşları ve seçmenler...düşmanla savaşır gibi farklılıkları körüklüyor ..toplum olarak şunu niye istemiyoruz..herkesin eşit olduğu hukukun üstünlüğünü esas alan evrensel insan haklarını içeren demokratik bir anayasa...kim neye inanırsa inansın nasıl giyinirse giyinsin ..nerede nasıl ibadet ederse etsin..hakaret olmadan silaha başvurmadan düşünce özgürdür..beraberce bilimde teknolojide tarımda ekonomide eğitimde vb nasıl ilerleriz..buna bakalım.devlet hepimizin .

    Yanıtla (2) (0)
  • Marmara / 02 Eylül 2024 01:33

    Demokratik olmayan otokrat bir yönetimi lideri öven isteyen model alan toplum iflah olmaz.evrensel insan hakları hukukun üstünlüğü demokrasi onceliktir .özgürlükler ve eşit vatandaşlık esastır.bu ortamda ancak bilim sanat ekonomi vb gelişir.

    Yanıtla (16) (0)
  • serçe / 02 Eylül 2024 00:48

    Serçe İspatlanamayan belgelenemeyen kanıtı olmayan hiç bir şeye inanmaz.

    Yanıtla (6) (1)
  • serçe / 02 Eylül 2024 00:43

    “İslam’ın Sünni, Şii, Alevi veya Selefi anlayışlarını tüm Müslümanlara dayatmak tek parti diktatörlüğünden başka bir şey değildir.”

    Yanıtla (22) (2)
  • serçe / 02 Eylül 2024 00:40

    Karar gazetesinde böyle bir yazı görmek hoş doğrusu.
    Dinin sömürü aracı olarak kullanıldığını yazabilen çok az yazar ve gazete var.

    Yanıtla (33) (1)
  • OKUR / 02 Eylül 2024 00:35

    Bir insan, bir toplum, pazardan domates alırken gösterdiği titizliği/hassasiyeti, dinî konularda göstermiyor ise, bir suistimal eden çıkar.

    Yanıtla (21) (0)
  • tavşan. / 02 Eylül 2024 00:33

    Bugün Hıristiyan devleti kuralım yada Hristiyanlar birleşin diyen bir devlet yada siyaset yok
    Müslümanlar birleşsin diyen ümmet diyen milyonlarca Müslüman var.
    Ama ne birleşiyorlar nede bir noktada anlaşıyorlar.

    Yanıtla (28) (1)
  • İstanbullu bir okur / 02 Eylül 2024 00:32

    Tebrik ve teşekkür Sn.Ocaktan;şâhane bir yazı olmuş,müslüman dünya din adına gelenekten aldığıyla yetinip,güncel düşünceleride bu istikamette şekilenmektedir,malesef.Yazınız Sn.A.Sucu'nun Sn.A.Akbulut'la yaptığı İnsana Dair adlı söleşinin 72.si ile o kadar benzeşiyor,ki Sn.Akbulut Kur'an-dan ne kadarda erken koptuğumuzu,bir kez daha tescilliyor.Kur'an-ın sunumunun özğür bir birey meydana getirmek olduğunu o kadar net ortaya koyuyor,ki hayran kalmamsk elde degil.Müslüman dünyadadin pazarcısı bol.

    Yanıtla (7) (1)
  • Burhan Kula / 02 Eylül 2024 00:18

    Otokratların en büyük gıdası dindir doğru ama muhalifler neden onların elinden bu gıdayı alamıyor, mesela dinin doğrusu otokratların anlattığı gibi değil aslı insan sevgisi merhamet, özgürlük ADALET hakka hukuka saygıdır fikrini halkın geniş kesimlerine benimsetemiyor? bu da üzerinde durulması gereken özeleştiri yapılması gereken bir konu..

    Yanıtla (7) (0)